DO GŁOWNEJ

Położenie

Dolina Rohacka leży tuż za granicą Polski i na odcinku między Rakoniem a Wołowcem sąsiaduje z Doliną Chochołowską. Dolina Rohacka jest jedną z dwóch dużych górnych odnóg Doliny Zuberskiej. Rozwidlenie znajduje się nieopodal Zwierówki - Dolina Rohacka jest odgałęzieniem prawym. Odgałęzienie lewe to Dolina Łatana, która również dochodzi aż do granicy Polski, a z Doliną Chochołowską sąsiaduje na odcinku między Rakoniem a Grzesiem.

Dojazd

Najdogodniejszy dojazd prowadzi przez przejście graniczne Chochołów - Sucha Hora. Po przejechaniu granicy kierujemy się na wprost drogą w kierunku Trzciany (Trstena) i Twardoszyna (Tvrdosin). W miejscowości Witanowa (Vitanova) skręcamy w lewo w drogę do Orawic (Oravice). Przejeżdżając przez Orawice mijamy po lewej stronie otwarty basen termalny (najczęściej ogromnie zatłoczony). Nieco dalej na południowym krańcu wsi znajduje się istotna krzyżówka dróg i szlaków (z zakazem ruchu). Należy kierować się w prawo. Droga jest wąska i kręta, ale asfalt jest równy. Po kilku kilometrach droga osiąga przełęcz Borek (931m), a po dalszych kilku kilometrach miejscowość Habówka (Habovka). Ostatnie kilka kilometrów przed Habówką asfalt jest potwornie dziurawy. W Habówcej należy skręcić w lewo do nieco większej miejscowości Zuberec. W Zubercu ponownie kierujemy się w lewo w drogę wiodącą do Brestowej i Zwierówki. Samochodem można podjechać aż pod samo schronisko (parking wygląda na płatny, ale ja jeszcze nigdy nie spotkałem inkasenta) albo jechać jeszcze dalej wgłąb doliny (od Zwierówki - około 1,5 km) na inny parking (tutaj już płaciłem). Cała trasa z Zakopanego liczy około 60 km i zajmuje około 90 minut.

Na Grzbiecie Przedniego Salatyna Na Brestowej 1903m Brestowa 1903m Na Salatynie 2048m

Schronisko Zwierówka jest doskonałym punktem wypadowym na wszystkie szlaki w Dolinach Rohackiej i Łatanej.
Najatrakcyjniejszym szlakiem jest szlak czerwony wiodący główną granią Tatr od Brestowej aż do granicznego Wołowca. Przejście całego licząc od Zwierówki do Zwierówki zajmuje około 13 godzin, dlatego lepiej przejść go w dwóch odcinkach. Możliwości podzielenia tego szlaku jest kilka ponieważ na grań wejść można na Brestowej, na Przełęczy Banikowskiej, na Smutnej Przełęczy oraz na Wołowcu (przez Rakoń i Zabrat). Wybrane warianty opisuję na stronie "szlaki".

Grań Skriniarky Dolina Rohacka, w tle Wołowiec i Rohacze Grań Skriniarky Baraniec 2184m

Cały szlak graniowy dookoła doliny Rohackiej jest bardzo zróżnicowany pod względem trudności. Odcinki: początkowy od Brestowej do Salatyńskiego Wierchu oraz końcowy od przełęczy Jamnickiej przez Wołowiec i Rakoń do przełęczy Zabrat są zupełnie pozbawione trudności. Odcinek środkowy od Salatyńskiego Wierchu do przełęczy Jamnickiej jest trudniejszy - w wielu miejscach szlak prowadzi skalną granią, której przejście ubezpieczono licznymi łańcuchami. Najwięcej takich miejsc znajduje się w okolicy Banówki, Trzech Kop i Rohacza Ostrego.

Smutna Przełęcz 1963m Dolina Rohacka, w głębi Osobita 1687m Rakoń i Wołowiec z Zabratu

Dnem Doliny Rohackiej prowadzi szeroka asfaltowa droga, która kończy się przy Bufecie Rohackim (od Zwierówki to około 5 km). Wjazd dozwolony jest tylko do wysokości parkingu zlokalizowanego w 1/3 drogi. Dalej można już tylko pieszo. Bufet Rohacki to jedyna pozostałość po schronisku (Taliakowa chata), które spłonęło w 1963 roku. Nie jest to jedyne schronisko, którego już nie ma. W marcu 1999 roku spłonęło leżące u stóp Krywania Schronisko Ważeckie (chata kpt. Rasu), a w styczniu 2000 roku lawina zniszczyła Schronisko pod Wagą (chata pod Rysmi).